Undervisningsmateriale

Undervisningsmaterialet til Start Up Programme er udviklet til undervisere, der gerne vil integrere eller arbejde med entreprenørskabsundervisning og Start Up Programme som et element i deres undervisning. Det er fortrinsvist lavet til nye undervisere, men også udviklet som inspiration til mere trænede undervisere i programmet. Materialet til Start Up Programme består af en lærervejledning og konkrete øvelser til, hvordan du kan gribe jeres deltagelse i programmet an.

Sådan anvender du materialet til Start Up Programme

Undervisningsmaterialet kan anvendes i al undervisning. Som underviser vil du blive guidet igennem forskellige processer og øvelser, så du og dine studerende kan arbejde entreprenant med fagligheden og deltage i Start Up Programmes entreprenørskabskonkurrencer.

Formålet med Start Up Programme er, at underviseren bruger entreprenørskabsevents og -konkurrencer i deres undervisning curriculært, men Start Up Programme kan også anvendes som et sideløbende forløb i et uddannelsesforløb eller helt ekstracurriculært.

Start Up Programme er for uddannelsesforløb og studerende med helt nye idéer. Alle idéer, der deltager i Start Up Programme, skal være opstået inden for indeværende skoleår.

 

 

 

Fondens taksonomi

Taksonomien samler Fonden for Entreprenørskabs viden om og erfaringer med entreprenørskabsundervisning og giver en række perspektiver på, hvad undervisning i entreprenørskab er, og hvordan en sådan undervisning kan udfoldes og evalueres som pædagogisk praksis.

Find den her

 

 

Lærervejledning og øvelser

Få det bedste programforløb ved at bruge vores undervisningsmateriale.

Find det her

Teachersguide and Exercises

Get the most out of an Entrepreneurship course by using your material guide.

Find the guide here

 

 

 

Guide til undervisning i intraprenørskab

Intraprenørskab handler om at tænke innovativt og handle entreprenant i eksisterende virksomheder og organisationer.

Materialet er målrettet dig som underviser på en videregående uddannelse, der ikke før har arbejdet med intraprenørskab.

I guiden får du konkrete forslag til, hvordan du kan designe undervisningsforløb med fokus på udvikling af intraprenante kompetencer.

Få guiden her

 

 

Sæt entreprenørskab og innovation i spil

Gamebased learning, kreativitet, innovation og entreprenørskab er ikke kun sjove og motiverende redskaber til undervisningen, men har potentiale til både hver for sig og tilsammen at fremme færdigheder og kompetencer i tilknytning til faglighed.

Sæt entreprenørskab og innovation i spil med gamebased learning. Idékataloget er et
udviklingsprojektet på tværs af uddannelsesretninger i UCN, og faciliteret i et samarbejde
mellem UCN Innovation og Fonden for Entreprenørskab.

Find kataloget her

 

 

 

VIABLE Growth Model

VIAble Growth Model er udviklet til dig, som arbejder entreprenørielt enten på din uddannelse eller i studentervæksthuse men har også vist sig særdeles brugbar til private virksomheder, som mangler inspiration til at udvikle innovative og bæredygtige løsninger.

Materialet omhandler bæredygtig udvikling af virksomheder og projekter.

Se materialet her

 

 

 

Grow a Business

Grow a Business tilbyder iværksættere mulighed for at inddrage økonomi, sociale og miljømæssige perspektiver fra start, når de udvikler deres forretningsmodel eller projektkoncept.

Se materialet her

 

 

 

Grundkursus i Regnskab og Bogføring

Materialet giver en basal men stadig grundig introduktion til de vigtigste elementer i forhold til at lave regnskab og bogføring i en nystartet virksomhed. De studerende får mulighed for at arbejde praktisk og øvelsesbaseret undervejs og der er links til øvrige artikler og videoer, som kan gøre dem klogere på de enkelte emner.

Download materialet her

 

 

Materialer til læreruddannelsen

 

 

Innovation og entreprenørskab i læreruddannelsen

Entreprenørskabsbegrebet har været tæt forbundet med at skabe nye virksomheder. I dette
hæfte viser vi, at entreprenørskabsbegrebet kan forstås i en langt bredere betydning og også
omfatter en lærings- og dannelsesteoretisk tilgang, der har betydning for den fagdidaktiske og almen didaktiske praksis på læreruddannelsen.

Se hæftet her

 

 

 

Entreprenørskab på Tværs - et udviklingsprogram på læreruddannelsen

Dette inspirationshæfte samler de centrale anbefalinger og refleksioner fra projektet baseret på konkrete forløb med entreprenørskab i undervisningen, og er henvendt til undervisere og underviserteams ved professionsuddannelserne.

Find hæftet her

 

 

 

 

 

Har du spørgsmål til os?

Vi er altid klar til at hjælpe dig med at logge ind, oprette dig eller svare på dine spørgsmål.

Kontakt programleder

Sidsel Dyrholm Holst

sidsel@ffefonden.dk